Set of Saint Eugenios' birthday as a festival
«Αμέλει και ταύτη τη γυναικί εν μια ο άγιος φαίνεται κατ’ όναρ, ευσεβεί τυγχάνουση τε και οσία, δήλην και αυτή καθιστών την των εαυτού γενεθλίων ημέραν ήτις και παραχρήμα τω αρχηγώ της μονής τα οραθέντα απήγγειλεν. Ος τη Τε οπτασία του Φωτεινού τη τε όψει της γυναικός τη τε του μάρτυρος προς αυτόν πρότερον επιφανεία όλη ψυχή κινηθείς, την εορτήν ην ο μάρτυς τελείσθαι επέσκηψεν, εξ ιδίων αναλωμάτων αυτός εκτελέσαι προκέκρικε».
(John Lazaropoulos, Logos, in Rosenqvist, J.O. (επιμ.), The Hagiographical dossier of St. Eugenios of Trebizond in Codex Athos Dionysiou 154: a critical with introduction, translation, commentary and indexes (Studia Byzantina Upsaliensia 5, Upsala 1996), σελ. 210, στ. 112-118.
On the suspension of the feast
«Ούτω μεν και κατ’ έτος η γενέθλιος του μάρτυρος έκτοτε ημέρα εωρτάζετο… Οπηνίκα δε και των θείων εντολών Χριστού του θεού λήθην εθέμεθα… τότε και εις χείρας εχθρών παρεδόθημεν. Εντεύθεν σφαγαί και πόλεων αλώσεις και αιχμαλώτων συναθροισμοί και όσα λυπηρά τω βίω παρέπεται…Έκτοτε λήθης έργον βυθών η μνήμη των γενεθλίων εγένετο, και πάλιν η ετήσιος αύτη πανηγύρις επιλέλησται, των αναγκαίων επιλιπόντων».
(John Lazaropoulos, Logos, in Rosenqvist, J.O. (επιμ.), The Hagiographical dossier of St. Eugenios of Trebizond in Codex Athos Dionysiou 154: a critical with introduction, translation, commentary and indexes (Studia Byzantina Upsaliensia 5, Upsala 1996), σελ. 214, στ. 190-205.