1. Δεν υπάρχουν πληροφορίες για τον διδάσκαλό της. Το συμπέρασμα προκύπτει εξ υστέρου, με βάση τη μετέπειτα παρουσία της στο χώρο των γραμμάτων. 2. Ο γάμος αυτός είναι ενδεικτικός της πολιτικής που ακολουθούσε ο Θεόδωρος, της ανάδειξης σε ισχυρές θέσεις, και μέσω επιγαμιών, μελών μη επιφανών αριστοκρατικών οικογενειών. Βλ. Failler, A. (ed.), Georges Pachymérès Relations historiques 1, Corpus Fontium Historiae Byzantinae 24/1-2 (Paris 1984), σελ. 41.
3. Κατά τη διήγηση του Παχυμέρη, η Θεοδώρα ήταν η μόνη γυναίκα που δεν πανικοβλήθηκε και αντιτάχθηκε στους μισθοφόρους, προκαλώντας τη μήνιν του θείου της Μιχαήλ. Βλ. Failler, A. (ed.), Georges Pachymérès Relations historiques 1, CFHB 24/1-2 (Paris 1984), σελ. 63-89. 4. Ο Παπαδόπουλος θεωρεί ότι από τον πρώτο της γάμο με τον Γεώργιο Μουζάλωνα η Θεοδώρα είχε αποκτήσει έναν γιο, τον Θεόδωρο Μουζάλωνα, μεγάλο λογοθέτη του Ανδρόνικου Β΄. Βλ. Papadopulos, A.Th., Versuch einer Genealogie der Palaiologen 1259-1453 (Munich 1938), σελ. 20. 5. Βλ. «Επιστολή του σοφωτάτου ρήτορος παραμυθητική προς την πανευγενεστάτην κυράν Θεοδώραν Παλαιολογίναν την Ραούλαιναν, ότε τον θάνατον υπεδέξατο ο ευγενέστατος αυτής ανήρ, ο πρωτοβεστιάριος», στο Παπαδόπουλος-Κεραμεύς, Α., Ιεροσολυμιτική Βιβλιοθήκη Ι, (Αγία Πετρούπολη 1891-1899), σελ. 345. 6. Για τη στάση της Θεοδώρας και τα προβλήματα που δημιούργησε στον Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγο όσον αφορά την ένωση των εκκλησιών, βλ. Loenertz, R.-J., “Mémoire d’Ogier, protonotaire, pour Marco et Marchetto nonces de Michel VIII Paléologue auprès du Pape Nicholas III. 1278 printemps-été”, Orientalia Christiana Periodica 31 (1965), σελ. 374-408. Επίσης, Nicol, D.M., “The Greeks and the union of the Churches: The report of Ogerius, protonotarius of Michael VIII Paleologos”, στο Nicol, D.M., Collected Studies I: Byzantium: its ecclesiastical history and relations with the western world (London 1972). 7. Επρόκειτο για ερειπωμένη μονή, αφιερωμένη στον Άγιο Ανδρέα της Κρήτης, η οποία βρισκόταν στην περιοχή της Κωνσταντινούπολης που ονομαζόταν Κρίση. Βλ. Janin, R., La géographie ecclésiastique de l’empire byzantin2 I ( Paris 1969), σελ. 28, 31. 8. Βλ. Papadopoulos-Kerameus, A. (ed.), Vita Ss Theophanis et Theodori, στο Ανάλεκτα Ιεροσολυμιτικής Σταχυολογίας 4 (Jerusalem 1897), σελ. 185-223, και 5 (Jerusalem 1898), σελ. 397-399 [= Halkin, F., Bibliotheca Hagiographica Graeca 3, αρ. 1793). 9. Ο Αίλιος Αριστείδης (117 ή 129 έως 189) ήταν ρήτορας που ανήκε στο ρεύμα της β΄ σοφιστικής. Στη συζήτηση αναφορικά με την αξία της φιλοσοφίας και της ρητορικής, πήρε θέση εναντίον του Πλάτωνος, υποστηρίζοντας την προτεραιότητα της ρητορικής. Αυτή του η θέση ίσως τον έκανε δημοφιλή στο Βυζάντιο, οπότε τα έργα του αντιγράφονταν και σχολιάζονταν. Ιδιαίτερα χρησιμοποιήθηκε από τους λογίους της Υστεροβυζαντινής εποχής, μεταξύ άλλων από τον Μάξιμο Πλανούδη, τον Θωμά Μάγιστρο και τον Χορτασμένο. 10. Το χειρόγραφο αυτό φέρει την έμμετρη επιγραφή: «και την Αριστείδου δε τήνδε την βίβλον/ γραφείσαν ίσθι παρά της Θεοδώρας/ καλώς εις άκρον γνησίως εσκεμμένην/ Ρώμης νέας άνακτο(ς) αδελφής τέκος/ Καντακουζηνής εξ ανάκτων Αγγέλων/ Δουκών φυείσης Παλαιολόγων φύτλης/ Ραούλ δάμαρτος Δούκα χαριτωνύμου/ Κομνηνοφυούς πρωτοβεστιαρίου». Βλ. Turyn, A., Codices Graeci Vaticani saeculis XIII et XIV scripti annorumque notis instructi (Vatican City 1964), σελ. 63-65· Λάμπρος, Σπ., «Σύμμικτα», Νέος Ελληνομνήμων 10 (1913), σελ. 347-8· Λάμπρος, Σπ., «Επιγράμματα Μαξίμου Πλανούδη», Νέος Ελληνομνήμων 13 (1916), σελ. 414-21. 11. Σήμερα ο κώδικας αυτός βρίσκεται στο Ιστορικό Μουσείο της Μόσχας. Για περισσότερες πληροφορίες βλ. Fonkić, B.L., “Zametki o grečeskich rukopisjach Sovietskich chranilišč”, Vizantijskij Vremennik 36 (1974), σελ. 134. 12. Σήμερα ο κώδικας αυτός βρίσκεται στο Μόναχο (Monac. gr. 430). 13. Λόγιος αρχιεπίσκοπος Βουλγαρίας στα τέλη του 11ου αιώνα. 14. Σήμερα ο κώδικας βρίσκεται στο Παρίσι (Coislin. gr. 128). 15. Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει εφτά Ευαγγέλια, τρεις Συνόψεις, τρία Ψαλτήρια, μία Καινή Διαθήκη και έναν Πραξαπόστολο. Βλ. Buchthal, H. – Belting, H., Patronage in Thirteenth-Century Constantinople: An Atelier of Late Byzantine Book Illumination and Calligraphy (Washington D.C. 1978), σελ. 100-121. 16. Λάμπρος, Σπ., «Επιγράμματα Μαξίμου Πλανούδη», Νέος Ελληνομνήμων 13 (1916), σελ. 414-421. 17. Boissonade, F., Anecdota nova (1844), επανέκδοση Hildesheim 1962, σελ. 91-92. 18. Schopen, L. (ed.), Nicephori Gregorae Byzantina Historia 1, CSHB (Bonn 1829), σελ. 178. |