1. Ο ζωγραφικός διάκοσμος του ναού
Στην του του Χαλάτς Μαναστίρ (Hallaç Manastir Kilisesi), μέσα σε ορθογώνιο γραπτό πλαίσιο, σώζεται η παράσταση της Θεοτόκου Βρεφοκρατούσας καθισμένης σε θρόνο με λυρόσχημο διακοσμημένο . Εκατέρωθεν αυτής απεικονίζονται ένας αρχάγγελος και ένας επίσκοπος. Η μορφή της Θεοτόκου και η παράσταση του Χριστού, τον οποίο κρατά στα χέρια της, είναι σχεδόν κατεστραμμένες. Ο αρχάγγελος στα δεξιά της εικονίζεται σε μετωπικός και φορά . Στο δεξί του χέρι κρατά σφαίρα και στο αριστερό ράβδο διακοσμημένη.
Αριστερά της Θεοτόκου ο επίσκοπος παριστάνεται επίσης μετωπικός, κρατώντας με πλούσια . Φορά , και . Σύμφωνα με τον εικονογραφικό του τύπο, τα προσωπογραφικά χαρακτηριστικά, μαύρα μαλλιά και γένια, και την αποσπασματικά σωζόμενη επιγραφή,1 ο επίσκοπος ταυτίζεται με τον Μέγα Βασίλειο. Την ταύτιση ενισχύει και δεύτερη γραπτή επιγραφή στον νοτιοδυτικό του ναού, η οποία αναφέρει το όνομα «Βασίλειος» και θεωρείται ότι αποτελεί τμήμα ή , που συνόδευε παράσταση του Μεγάλου Βασιλείου και σήμερα δεν σώζεται. Ας σημειωθεί ότι η παράσταση του Μεγάλου Βασιλείου στην αψίδα και η γραπτή επιγραφή στον πεσσό του ναού είναι τα στοιχεία που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο ναός ήταν αφιερωμένος στον Μέγα Βασίλειο.
Μεταξύ του θρόνου της Θεοτόκου και του Μεγάλου Βασιλείου, κάποια υπολείμματα ώχρας οδήγησαν πολλούς ερευνητές στην υπόθεση ότι στο σημείο αυτό υπήρχε παράσταση του του ναού.2 Η θέση της παράστασης και η διάταξή της, με τη Θεοτόκο και τον επώνυμο άγιο του ναού, είναι κοινές για . Ωστόσο, τα κατάλοιπα είναι ελάχιστα και δεν επιτρέπουν ασφαλή ερμηνεία.
Ο λοιπός διάκοσμος του ναού συνίσταται σε απλά γραμμικά διακοσμητικά μοτίβα με κόκκινο χρώμα στα τόξα του ναού και στο εσωτερικό της βἀσης του τρούλου. Κόκκινο χρώμα έχει επίσης χρησιμοποιηθεί για να τονιστούν τα γλυπτά αρχιτεκτονικά μέλη του ναού. Παρόμοιος διάκοσμος απαντά και στο ταφικό παρεκκλήσιο νότια του ναού. |
1. Rodley, L., Cave Monasteries of Byzantine Cappadocia (Cambridge 1985), σελ. 23. 2. Rodley, L., "Hallac Manastir. A cave monastery in Byzantine Cappadocia", Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik 32 (1982-1983), σελ. 425-434. |