1. The information is included in the article of Miranda Terzopoulou-Anastasiadi titled “Η Ποντιακή λαογραφία μέχρι σήμερα και τα προβλήματά της” (Pontic folklore until today and its problems), Αρχείον Πόντου ΛΗ΄ (1983), p. 773. 2. Sathas, C. - Legrand, E., Les exploits de Digenis Akritas, d’apres le manuscrit unique de Trebizonde (Paris 1875). Τhe manuscript was found by the scholar Sabbas Ioannides of Pontus at the Soumela Monastery. He also published the epic Βασίλειος Διγενής Ακρίτης ο Καππαδόκης, υπομνηματισθέν εκδίδοται υπό Σ. Ιωαννίδου at the printery of Ν.G. Kefalidis in Constantinople in 1887. 3. According to Bryer, the reopening of the road Trebizond-Tabriz in 1830 and its consequences, favourable to (foreign) commerce, affected, even more than the reforms, the change of the Greeks of the Pontus, who “in 1856 had already emerged from the rather feudal conditions of the previous century and had been partly introduced into the modern world”. See Bryer, A.A.M., “The Pontic revival and the New Greece”, in The Empire of Trebizond and the Pontos Variorum Reprints (London 1980), p. 180. 4. The Greek national Press in the Pontus first appeared towards the late 19th century. The period 1880-1920 saw the publication of 29 newspapers, 7 journals and some annual calendars”. See Αγτζίδης, Β., “Ο ελληνικός τύπος στον Εύξεινο Πόντο, 19ος-20ός αιώνας”, Ιστορικά 24-25 (1996), pp. 267-293. 5. Κυριακίδου-Νέστορος, Ά., Η θεωρία της ελληνικής λαογραφίας. Κριτική ανάλυση4 (Athens 1997), pp. 56-57. 6. Ιωαννίδης, Σ., Ιστορία και Στατιστική της Τραπεζούντος και της περί ταύτην χώρας ως και τα περί της ενταύθα ελληνικής γλώσσης (Constantinople 1870). 7. Τριανταφυλλίδης, Π., Η εν Πόντω ελληνική Φυλή, ήτοι τα Ποντικά (Athens 1866), Prolegomena pp. 5-9. See relevant quotation. 8. Τhis atmosphere of “Hellenisation-Archaism” was also expressed in the “Greeker” names given by the teachers to their students. As for the “Frontistirion” of Trebizond, it is known that this practice was introduced by Sabbas Triantaphyllides, Perikles’ father, around 1820 and was continued by the two pioneers in the collection of living monuments, Sabbas Ioannides and Perikles Triantaphyllides. Because the latter attached great symbolic importance to names, as evidenced by a text included in Φυγάδες by Perikles Triantaphyllides, it is quite safely concluded that through this change of names the scholar teachers did something more than just providing the young with brilliant paradigms to be copied: they summoned the “spirit” of the ancients to be incarnated into their students, thus hoping for the revival of Hellenism. 9. Ιωαννίδης, Σ., Ιστορία και Στατιστική της Τραπεζούντος και της περί ταύτην χώρας ως και τα περί της ενταύθα ελληνικής γλώσσης (Constantinople 1870). 10. Τερζοπούλου-Αναστασιάδη, Μ., “Η Ποντιακή λαογραφία μέχρι σήμερα και τα προβλήματά της”, Αρχείον Πόντου ΛΗ΄ (1983), p. 775. 11. Σουμελίδης, Γ., “Ακριτικά Άσματα”, Αρχείον Πόντου Α΄ (1928), pp. 47-96, particularly p. 48. 12. Dawkins, R.D., “The recent study of folklore in Greece”, in Papers and transactions of the Jubilee Congress of the Folklore Study (1930), pp. 121-137. 13. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου (Athens 1870), p. 1. 14. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου (Athens 1870), pp. 49-50. For the said song, see relevant quotation. 15. Bryer, A.A.M., “The Tourkokratia in the Pontos, some problems and preliminary conclusions”, Neo-Hellenika I (Austin Texas 1970), pp. 30-54. 16. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου (Athens 1870), p. 1. 17. Source: Εξερτζόγλου, Χ., Εθνική ταυτότητα στην Κωνσταντινούπολη τον 19ο αιώνα. Ο Ελληνικός Φιλολογικός Σύλλογος Κωνσταντινούπολης, 1861-1912 (Athens 1996), p. 34. 18. Ποντιακά Φύλλα, year II, issue 15 (May 1937), p. 119. From the speech of Α. Bakalbasis, Member of Parliament elected in the prefecture of Rodhopi, which was delivered during the celebration of the 50th scientific anniversary of Oikonomides. 19. Λεξικογραφικό Δελτίο της Ακαδημίας Αθηνών (Athens 1958), publ. post mortem. 20. Κυριακίδου-Νέστορος, Ά., Η θεωρία της ελληνικής λαογραφίας. Κριτική ανάλυση4 (Athens 1997), p. 67. 21. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου (Athens 1870), pp. 1-2. See relevant quotation. 22. In 1879 merchants and real estate agents constituted 35% of the members of the “Greek Philological Association of Constantinople”. Source: Εξερτζόγλου, Χ., Εθνική ταυτότητα στην Κωνσταντινούπολη τον 19ο αιώνα. Ο Ελληνικός Φιλολογικός Σύλλογος Κωνσταντινούπολης, 1861-1912 (Athens 1996), p. 34. In addition, as evidenced by the list at the end of the book of Sabbas Ioannides, the subscribers of individual studies were mainly merchants and emigrants. 23. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου (Athens 1870), pp. 1-2. See relevant quotation. 24. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου (Athens 1870), pp. 1-2. See relevant quotation. 25. Αγτζίδης, Β., “Ο ελληνικός τύπος στον Εύξεινο Πόντο (19ος-20ός αιώνας)”, Ιστορικά 24-25 (1996), pp. 267-293 (see quotations). 26. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου (Athens 1870), pp. 1-2. See relevant quotation. 27. Bryer, A.A.M., “The Pontic revival and the New Greece”, in The Empire of Trebizond and the Pontos (Variorum Reprints, London 1980), p. 186. 28. It should be noted that D. Oikonomides in Γραμματική της ελληνικής διαλέκτου του Πόντου says that in this work he preferred to be based on the idioms of Trebizond and Chaldia “as they are all the most widespread including numerous phonetic distortions and affections of the words”, p. 6. 29. Τερζοπούλου-Αναστασιάδη, Μ., “Η Ποντιακή λαογραφία μέχρι σήμερα και τα προβλήματά της”, Αρχείον Πόντου, ΛΗ΄ (1983), p. 775. |