1. Mellor, R., The Goddess Roma (ANRW II.17.2, Berlin – New York 1981), σελ. 1017. 2. Mellor, R., ΘΕΑ PΩΜΗ. The Worship of the Goddess Roma in the Greek World (Hypomnemata 42, Göttingen 1975), σελ. 51-52. 3. Mellor, R., ΘΕΑ PΩΜΗ. The Worship of the Goddess Roma in the Greek World (Hypomnemata 42, Göttingen 1975), σελ. 111-198· Mellor, R., The Goddess Roma (ANRW II.17.2, Berlin – New York 1981), σελ. 958-969. 4. Fayer, C., Il Culto della Dea Roma. Origine e Diffusione nell’Impero (Pescara 1976), σελ. 31-32. 5. Fayer, C., Il Culto della Dea Roma. Origine e Diffusione nell’Impero (Pescara 1976), σελ. 13-15· Mellor, R., ΘΕΑ PΩΜΗ. The Worship of the Goddess Roma in the Greek World (Hypomnemata 42, Göttingen 1975), σελ. 27-59, 74-92· Mellor, R., The Goddess Roma (ANRW II.17.2, Berlin – Νew York 1981), σελ. 957-958. 6. Mellor, R., ΘΕΑ PΩΜΗ. The Worship of the Goddess Roma in the Greek World (Hypomnemata 42, Göttingen 1975), σελ. 70-74. 7. Mellor, R., ΘΕΑ PΩΜΗ. The Worship of the Goddess Roma in the Greek World (Hypomnemata 42, Göttingen 1975), σελ. 13-26. 8. Κανένα άγαλμα της Ρώμης της Ελληνιστικής περιόδου από τη Μικρά Aσία δεν έχει σωθεί. Tο παλαιότερο γνωστό βρίσκεται στη Δήλο, Mellor, R., ΘΕΑ PΩΜΗ. The Worship of the Goddess Roma in the Greek World (Hypomnemata 42, Göttingen 1975), σελ. 145-154. O πολεμικός τύπος της θεότητας είναι γνωστός από σειρές νομισμάτων των πόλεων της Βιθυνίας τα οποία κόπηκαν τα χρόνια του ανθύπατου Γάιου Παπίριου Κάρβωνος (62-59 π.X.), σύμφωνα με τα οποία αποκαθίσταται ένα άγαλμα της πόλης από την Ολυμπία. Tuchelt, K., Frühe Denkmäler Roms in Kleinasien. Beiträge zur archäologischen Überlieferung aus der Zeit der Republik und des Augustus I: Roma und Promagistrate (MDAI (I), Beiheft 23, Tübingen 1979), σελ. 33-44. Kατά την Aυτοκρατορική περίοδο παριστάνεται συνήθως ως Αθηνά ή Αμαζόνα, Mellor, R., The Goddess Roma (ANRW II.17.2, Berlin – New York 1981), σελ. 1.011-1.017. 9. Tuchelt, K., Frühe Denkmäler Roms in Kleinasien. Beiträge zur archäologischen Überlieferung aus der Zeit der Republik und des Augustus I: Roma und Promagistrate (MDAI (I) Beiheft 23, Tübingen 1979), σελ. 29-33· Mellor, R., The Goddess Roma (ANRW II.17.2, Berlin – New York 1981), σελ. 976-984. Σύμφωνα με ορισμένους μελετητές, η κοινή λατρεία της Pώμης και του ανθύπατου της Aσίας Π. Σερβίλιου Iσαυρικού (46-44 π.X.) στην Έφεσο, η οποία αποτελεί μοναδικό παράδειγμα σύνδεσης της λατρείας της με αυτή ενός Pωμαίου αξιωματούχου, αποτέλεσε προηγούμενο για τον Aύγουστο, βλ. Fayer, C., Il culto della dea Roma. Origine e diffusione nell’Impero (Pescara 1976), σελ. 15-16. 10. Σε αντίθεση όμως με τους Ελληνιστικούς ηγεμόνες, οι αυτοκράτορες δε θεωρήθηκαν ιδρυτές αυτών των πόλεων. Mellor, R., ΘΕΑ PΩΜΗ. The Worship of the Goddess Roma in the Greek World (Hypomnemata 42, Göttingen 1975), σελ. 181-194. 11. Mellor, R., The Goddess Roma (ANRW II.17.2, Berlin – New York 1981), σελ. 997. 12. Kienast, D., “Der heilige Senat. Senatskult und 'kaiserlicher' Senat”, Chiron 15 (1985), σελ. 253-283, εικ. I-IV. |